woensdag 27 februari 2013

Stoner

van John Williams las ik al uit in januari 2013.
Ik kocht het tweedehands in De slegte via het internet en betaalde nog 12 Euro.
Ik had er over gelezen op een blog , maar ik weet niet meer welke.
Ondertussen gaf ik het via een boekenruil door aan een andere blogster.

Vandaag stond er in De Morgen een artikel over het boek.
Al vond ik de titel ongelukkig gekozen. Nl. Vijftig tinten grijze muis. Dit boek verdiend beter dan zo een vergelijking!

Het boek kwam eigenlijk al in 1965 uit, maar is nu dus in herdruk en beschrijft het leven van een professor: William Stoner. Zijn leven is heel saai en gewoontjes.
Het boek leest evenwel zeer vlot en ik las het graag.
Het is een boek over 'een leven' en ik vond het aangrijpend want eigenlijk zijn de meeste mensen op deze aardbol hun leven zo. Hun levensloop is ongeveer identiek in grote lijnen.

Ik haal even iets uit het artikel van Joost Houtman.
Volgens Arnon Grunberg (wie ik graag lees)heeft dit boek zijn leven veranderd. En dat geloof ik graag.
Stoner is een verborgen klassieker die je moet koesteren.

Stoner gaat over de nietigheid van het leven. Het is gewoon: geboren worden, leven en sterven. Dat is goed verwoord vind ik.

De boekcover van het boek kaapte trouwens de prijs weg van Beste Boekomslag van 2012 (bij Libris). Op de cover staat een oude grijze man.

Een aanrader vind ik dit boek ook.

4 opmerkingen:

  1. Ik weet niet. Misschien een beetje saai. Maar jij vind van niet?

    Ga je ook bloggen over de boeken die je kinderen lezen???

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik bedoel het boek van Stoner ( met dat saai ). je blog is niet saai want ik hou ook van boeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Aritha,

    Je zou kunnen zeggen dat het boek gaat over een saai leven. Alhoewel! Er gebeuren wel dingen in, maar geen spectaculaire avonturen.
    Toch leest het vlot en het is mooi geschreven dus wel een aanrader.

    Misschien blog ik ook wel over de boeken die mijn kinderen lezen. Maar het moet spontaan gaan...

    Groetjes

    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb het uit! Het is een prachtig boek, echt waar.
    Wat ik eruit haalde was wat voor een inspirator een leerkracht kan zijn! En als ik dat doortrek naar het gehele leven zie ik het woord leerkracht groter als iemand die voor de klas staat.
    Schitterende omslag ook.

    BeantwoordenVerwijderen