vrijdag 10 januari 2014

Het spel der tronen

van George R.R. Martin las ik reeds uit in december 2013.
Dit is het eerste deel van het Lied van IJs en vuur. Een fantasy reeks.

Nooit gedacht dat zo een reeks mij zou boeien.
Ik kocht eigenlijk eerst de strips. Die zijn er nu ook. Zes nu. Die kocht ik vlak voor het einde van het jaar. Mooie tekeningen.
Na de inleiding gelezen hebben van de auteur werd ik benieuwd naar de boeken.
En kocht ik Deel één die ik dus in december uit las.

Fantasy: over een wereld van ridders, koningen, dwergen, reuzen, wildlingen, een Muur , kastelen, draken, ... Die boeken liet ik steeds links liggen.

Maar het boeide mij zo erg dat dat boek in een wip uit was. Enkele dagen. Niet meer voor toch wel over de 600 pagina's kleine letters.
Er zijn belangrijke personages en elk hoofdstuk gaat dan over dit personage en hoe dit leven verloopt.
Er zit wel veel gruwel in de boeken, maar dat heb je ook in gewone thrillers of horror boeken dus dat stoort me niet.
Ik begon de moed te bewonderen van sommige personages en het verraad van sommigen vond ik best herkenbaar in de hedendaagse wereld.

Het gaat over een koning die over de zeven koninkrijken heerst. Een koning die veranderd is van een moedige knappe strijdheer in een dik, cynisch, niet te bewonderen koning die getrouwd is met een tang van een vrouw die er een incest relatie op na houdt met haar tweelingbroer.
Zijn vriend en heer is vader van zes kinderen en op een dag bezoekt de koning hem en maakt hem tot zijn Hand. Die man houdt de eer zeer hoog en is zeer plichtbewust en belandt met twee van zijn dochters in het Koningshof waar het een wespennest is van onbetrouwbare figuren zoals de afgewezen vriend van zijn vrouw.

Dan beginnen de problemen want er is veel jaloezie, afgunst, ...

Ik hield van de vele namen: Ned, Sansa, Arya, Jaime, Tyrion, Jon, Bran, ... en de namen van de kastelen: Winterfel, Koningslanding, Drakensteen, ...
De strips heb ik dus ook en al zowat twee keer gelezen. En er is ook een TV reeks over die ik ook besteld heb om te zien. In de ban van Het lied van IJs en vuur dus momenteel.

Ik kon dus niet wachten om deel twee te lezen en kocht in Dreamland meteen de zes overige delen (4 plus 2 gratis: dat was boffen op dat moment). Deel twee heb ik ondertussen ook bijna uit. Uiteraard was ik wel mezelf verplicht om eerst nog een ander boek uit te lezen. Dus las ik nog één uit bib eerst.

2 opmerkingen:

  1. Ik heb ze allemaal gelezen, na elkaar zonder andere boeken ertussenin. En dan is het teveel van "het goede" Of ik het toen wel gelezen had over die wereld of dat het laatste boek gewoon minder is weet ik nog niet. Wat mij betreft wel een serie om nog een keer te lezen. De TV serie volgt zoals gewoonlijk de boeken net niet helemaal (details als leeftijden en soms een ontmoeting), maar vangt de sfeer volgens mij wel heel goed. Veel leesplezier

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Henriette.
      Ik lees er altijd wel een boek tussen. Net om die reden. Ik wil zelf de spanning er wat inhouden, maar het mag ook niet constant elke dag over ridders en koningen gaan :-).
      Ik ben erg benieuwd naar de TV serie. Op kapaza kocht ik alvast het eerste seizoen. En ik zag een paar filmpjes op Youtube. Natuurlijk is TV en boek nooit hetzelfde. Vaak is het één beter dan het andere. Ik lees altijd liever eerst de boeken.

      Groetjes en fijne zondag.

      Verwijderen