zaterdag 24 januari 2015

Oorlog en terpentijn

Ik las het boek Oorlog en terpentijn van Stefan Hertmans.
Het stond al eventjes in mijn boekenkast.

Een waargebeurd verhaal over een periode in het leven van de grootvader van deze auteur.
Zijn grootvader had zijn verhaal in schriftjes genoteerd en deze aan zijn kleinzoon gegeven en vele jaren later heeft de kleinzoon/auteur er een boek van gemaakt.

Het gaat over zijn arme kinderjaren in een groot gezin, over de adoratie voor zijn moeder, het harde werken in de tingieterij, de liefde voor zijn vader (een schilder/kunstenaar), ...
En daarna de eerste wereldoorlog met zijn vele gruwelen waarin de man verschillende keren gewond raakte en ook over zijn verloren liefde.

Ik vond het een mooi boek dat mij wat stil maakte.
We staan daar soms niet genoeg bij stil hoe oorlog is van alle tijden en altijd heel erg gruwelijk.
Hoe het trauma's veroorzaakt bij mensen die dat dan hun verdere leven meedragen en ook zo hun nabestaanden beïnvloeden.


Over de eerste wereldoorlog had ik nog geen enkel boek gelezen ondanks de 100jarige viering ervan.
In april gaan we met het gezin naar een huis in de Westhoek. Waarschijnlijk bezoek ik dan toch wel een paar dingen in verband met die oorlog.

Dit boek werd mij getipt door Joke van Boekhappen waardoor ik het toch kocht en las.
Het is een boek gebaseerd op waargebeurde feiten.
Omdat ik mee doe met de Book Challenge 2015 van Kathleen en kan zo meteen weer twee puntjes schrappen. Puntje 10 en 14.

Wat ik al eerder las.

Een dans met draken. door George R.R. Martin is

1. Een boek van 500 pagina's of meer
4. Een fantasy boek
16. Een reeks of een deel ervan
22. Een boek waar een TV serie van gemaakt is

Vele hemels boven de zevende door Griet Op De Beeck is dan weer goed voor punt

13. Een boek dat bekroond werd met een prijs

Al werd Oorlog en Terpentijn ook bekroond met een prijs.

Ondertussen heb ik dus al afgevinkt.
Punt 1,4,10,13,14,16 en 22.

Het volgende boek zal er één zijn uit mijn geboortejaar 1975.

Ik begin er vandaag nog aan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten