vrijdag 30 januari 2015

Ons moeder

Ik las ons moeder uit van Julien van Remoortere.

Het gaat over moeders uit de tijd van voor de oorlog, tijdens en erna.
Grote gezinnen waren toen geen uitzondering en geloof nam een heel belangrijke plaats in.
Ondanks het feit dat er zoveel kindjes waren was seksualiteit een taboe, TV was er vaak niet en er was toch ook veel armoe en ellende.
De vrouwen in het boek vertellen over hun jeugd, de oorlog, het huwelijksleven en uiteraard het moederen over zoveel kinderen en over het geloof.
Over vreugde en verdriet werd gepraat, gelukkige en ongelukkige liefdes, ...
Het leven dus in die tijd.

Ik vond het boek interessant genoeg voor mij om eens te lezen hoe het er in grote gezinnen van toen aan toe ging.
In het verleden heb ik al vaak over grote gezinnen gelezen.

Zo is er:
Zou men armoe lijden? door Vic De Donder
en
Alleen met velen van Gerarda Mak
Er is ook het fotoboek Kinderrijk dat recenter is (uit 2000 geloof ik) en waar ook interviews in staan.

Jammer dat ze zulke boeken nu niet meer maken. Al zou er natuurlijk ook geen publiek voor zijn omdat mensen zich er niet in zouden kunnen herkennen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten