vrijdag 17 april 2015

Nacht en Sneeuweieren

 Vakantie is ergens goed voor.
Ik las Nacht uit van Karl Ove Knausgard en Sneeuweieren van Ricus van de Coevering.
Nacht is goed geschreven want Karl Ove Knausgard kan gewoon goed schrijven. Toch voelde ik wat ergernis , maar het gaat hier voornamelijk over de periode dat hij als 18 jarige leraar is in het Noorden van Noorwegen en hij die donkere winter probeert door te komen met veel drinken en schrijven en feesten. Typisch voor zijn leeftijd toen denk ik al vond ik sommige stukken walgelijk. Zoals wanneer hij even op een bedelaar gaat urineren.
Andere delen genoot ik dan met volle teugen van zoals hoe hij leeft van dag tot dag en platen draait (ik wil nu ook opnieuw een platenspeler zoals in mijn eigen jeugd-tenslotte is Karl Ove maar 7 jaar ouder dan ik dus het is dezelfde tijdsgeest van opgroeien).
Het is een goed boek, maar iets teveel over hetzelfde. Altijd maar drinken, uitgaan, meisjes en daar bijna 500 bladzijden mee vullen. Tja.
Hopelijk is het volgende deel Schrijver beter....

Sneeuweieren is het debuut van Ricus van de Coevering en ook deze mens kan schrijven. Ik las het in één ruk uit (het is ook maar een 170 bladzijden dus dat ging makkelijk op één vakantiedag).
Het gaat over Olga en Harm en hun zoon David. David is hun geadopteerde zoon. Olga en Harm hebben een boerderij en het is duidelijk dat David niet in de wieg gelegd is om die over te nemen terwijl het een familiebedrijf is sinds vele jaren en het Harm zijn leven is.
Harm is dus teleurgesteld want David is niet de ideale zoon die hij gedacht heeft.
Op een dag verdwijnt David in de namiddag en gebeurt er iets wat ieders leven voor altijd veranderd.
Dit boek is best een aanrader.
Dit zijn mijn grote dochters van 18 en 13. Gebeten door de leesmicrobe. Van wie zouden ze dat nu hebben. Op vakantie ben ik zelfs nieuw leesvoer moeten gaan kopen omdat ze door de voorraad heen waren. En die was al behoorlijk zwaar.

2 opmerkingen:

  1. Leuk dat je Sneeuweieren aan te raden vindt, Sandra. Misschien vind je m'n nieuwe roman ook de moeite waard.
    Vr. groeten!
    Ricus

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb Noordgeest al besteld. Het verhaal spreekt me erg aan. Ik ben benieuwd.
    Goede groeten

    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen