donderdag 22 oktober 2015

Schrijver


Hier kun je lezen dat ik zwaar fan ben van deze schrijver.

Vandaag las ik zijn vijfde boek uit. Schrijver!

Dit boek gaat vooral over zijn worstelende jaren als beginnende schrijver en jonge volwassen man.
Hij schrijft en leest veel, maar niets is goed en hij is ontzettend onzeker.
Soms komt er jarenlang amper iets uit zijn pen en verdoet hij zijn tijd met drinken, uitgaan, wandelen, op café zitten, kranten lezen en gewone dagdagelijkse dingen.
Ook werken doet hij een tijdje, maar nooit erg lang.
Zo gaat dat maar jaren en jaren door.
Hij is zeer gevoelig voor kritiek en trekt zich alles enorm aan.

Hij heeft ook twee erg mooie liefdes en lange relaties met vrouwen die hem echt heel erg graag zien.
Die veel geduld hebben ook.
Met één van hen trouwt hij zelfs.
Maar beiden is hij ontrouw. Altijd wanneer hij dronken is. En nadien voelt hij zich wekenlang slecht.
Wanneer uiteindelijk zijn grote liefde hem ook ontrouw is trekt hij er onderuit. Ver weg van alles en het verleden.

Ook DE VADER komt altijd weer terug in elk boek en heeft zo een grote invloed op deze auteur gehad. Zijn vader stierf jong en was voor Knausgard een heel onaangename man. Toch blijft hij hem opzoeken, schrijven en bellen. Tot aan zijn dood.

Een mooi boek en beter dan zijn vorige.
Voor een betere boekbespreking kun je ook eens gaan lezen bij Joke van Boekhappen.

Voor mezelf is het een confronterend boek. Ik heb jarenlang ook veel geschreven. Verhalen, brieven, dagboeken vol en alles heb ik net als Knausgard verbrand.
Ook zijn onzekerheid kan ik goed aanvoelen.
En ik ben momenteel samen met een man die ook al jaren geen contact meer heeft met zijn vader. Ook een moeilijke vader/zoonrelatie.

Lees Knausgard. Je zal het je niet beklagen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten