zaterdag 8 februari 2014

Het ABC van de bib

Vorig jaar nam ik me voor om eens op een andere manier te gaan lezen.
Om niet de aanbevolen boeken te lezen of die boeken die me lokten, maar om eens gewoon het alfabet af te gaan.
Het eerste boek lezen van de auteur met de letter A en dan B en C en gaan zo maar door.
Ik begon er mee in januari met
Aafjes Bertus en las De Sneeuw van weleer wat een mooi boek was.

Ik wisselde wel af en las tussendoor ook nog recente boeken en gekochte boeken.
Ondertussen heb ik het alfabet afgewerkt en kan ik weer met A beginnen. En ik koos opnieuw een boek van Aafjes, maar daarover later meer.

Van wie las ik op deze manier.
A. Aafjes Bertus: De sneeuw van weleer (mooi boek)
B. Bâ Marianne: Een lange brief (klein vlot lezend boekje)
C. Cabot Meg: Houd je hoofd koel! (weet niet meer over wat dat ging)
D. Daanje Anjet: Delle Weel (aanrader! Goed boek)
E. Easterman Daniel: De Broederschap (goed boek, maar meer mannenboek)
F. Faber Michel: Het Vuurevangelie (ik denk dat ik deze verwissel met voorgaande: goed boek denk ik, maar meer voor mannen)
G. Gaarder Jostein: Vita Brevis (het leven is kort) (klein boekje: korte verhalen dacht ik)
H. Ha Yin: Wachten (nogal saai)
I. Ibargüengoitia Jorge: Twee misdaden (saai)
J. Jackson Lisa: Verloren zielen (leest vlot, typisch Amerikaans)
K. Kadare Ismail: Koude bloemen in maart (vond ik niet goed)
L. Laecke (van) Frank: Confidenties van een seriemoordenaar (redelijk goed)
M. Ma Yan: Dagboek van een Chinees meisje (goed boek, blijft hangen)
N. Nabb Magdalen: Bloedbanden (slecht saai boek)
O. Oates Joyce Carol: Een Amerikaanse droom (leest vlot, over een bepaald thema)
P. Paans Boudewijn: Man en Paard (columns, leest vlot)
Q. Quaedevlieg Petra: Fanie en Rose (mooie korte waargebeurde gebeurtenissen over Zuid-Afrika)
R. Raban Jonathan: Leeg land (beetje saai, maar toch interessant)
S. Saadawi Nawal El:  God stierf bij de Nijl (geen boek voor mij)
T. Taal Hans: De wraak van de vrouwen (goed klein boekje over leven in Afrika)
U. Udall Brady: De eenzame polygamist (vond ik wel tof om eens te lezen: over polygamie: fictie)
V. Vaders (verschillende auteurs): verhalen van hun dochters (uitzondering op de regel)
W.  (de) Waal Mieke: De ridder in de hoogslaper (klein boekje, weet niet meer goed waar het over ging)
X. Xiaolu Guo: Beknopt woordenboek voor geliefden (leest vlot, maar saai)
Y. Yakin Hannah: Jardena: Dagboek uit Jeruzalem (interessant boekje)
Z. Zwier Gerrit Jan:  De dwaze eilanden (goed dun boekje)

Zo. Dat was de hele lijst. Boeken die ik zelf er nooit zou uitpikken dus. Maar ik blijf het toch doen. Te beginnen dus weer bij de A en Aafjes.
Als ik het beste boek uit heel deze reeks moest kiezen kies ik toch voor Delle Weel van Anjet Daanje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten