vrijdag 17 mei 2013

Een kerk voor atheïsten

Wanneer je bent opgevoed zonder geloof zoals ik dan kun je maar moeilijk in een God geloven.
Ik was weleens jaloers op mijn nichtjes en hun God en hun geloof en vooral al hun feesten.
En dat ze echt geloofden dat er een God was. Het was voor mij als kind ongelooflijk. Ik kon een bijbel op de kop tikken en leerde zelfs een weesgegroetje van buiten. Dat ik stiekem in mijn bed opzei, maar verder (kon)het niet gaan.
We waren vrijzinnig en van God kon geen sprake zijn.

Ik heb in mijn jeugd wel wat gezocht en kon me wel vinden in het Boedhisme.
Te denken dat er maar één leven is. Lang kon ik me er niet mee verzoenen.

Nu wel weer. Ik geloof niet. Voor mij is er maar één leven.
Maar toch wil ik zin geven aan mijn leven.
Ik heb me vaak afgevraagd waarom wij op deze aarde zijn, maar kan geen zinnig antwoord bedenken.
Aangezien er maar één leven is leef ik hopelijk ergens verder in mijn kinderen. Mijn bloed gaat verder, mijn genen.

Nu spreekt men van kerken zonder God. En ik zou daar wel voor te vinden zijn.
Ik wil wel betekenis geven aan geboren worden en bepaalde cyclussen in iemands leven.
Kleuter af zijn, puber worden, volwassen worden, kiezen voor een man/vrouw, sterven.
Verjaardagen dienen hier ook altijd, altijd gevierd te worden. Dat is het vieren van het leven dat je gegeven is vind ik.
Nog steeds ben ik hierin zoekende al laat ik mij vaak leiden door de humanisten met hun Lentefeest en Steiner natuurlijk.

Het artikel van Joël De Ceulaer van 13 mei in De Standaard kon mij daarom wel degelijk erg boeien.
Was er maar een plaats voor ons om meer in een gemeenschap het leven te vieren, samen te zingen en te luisteren naar lezingen die een gevoel van verwondering geven.
Daar heb ik wel nood aan. Ik lees natuurlijk wel veel. Dat voedt mij wel...
Maar vooral voor ons kinderen zou ik zo graag iets groters willen, iets meer betekenisvol.
Moest er hier zo een kerk zijn zonder God in België. Welja: ik zou er naartoe gaan!

Geen religie. Die heeft al te vaak ook tot ellende geleid.
Maar een mogelijkheid om stil te staan bij het leven.

Filosoof Alain de Botton schreef een boek. Religie voor atheïsten. Daarin staat : 'Sommige aspecten van religie zijn te nuttig, doeltreffend en intelligent om alleen aan de gelovigen te worden overgelaten.'
Ik zal dat boek eens moeten lezen.

En zodus was dat artikel zeer nuttig.
Nu nog een kerk in België voor vrijzinnigen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten