donderdag 16 mei 2013

Vita Brevis

Het boekje van Jostein Gaarder is uit. Het is dan ook een kort verhaal. 142 blz.
Vita Brevis (Het leven is kort). Deze zin komt meermaals in het boek voor.

Een liefdesgeschiedenis.

Het is geen boek dat ik zelf zou kiezen en zou aanbevelen. Ik onthoud vooral dat een mens soms rare keuzes maakt in zen leven en om de gekste redenen. Het is de vrouw Floria die spreekt en ik begrijp haar. Ik kan haar volgen. Het is de man die ik niet begrijp. Wel dat hij zoekt, maar niet om zijn keuzes.
Ik leef mee met Floria. Zij leeft in het heden, in het nu en geloofd in dit enige leven.
De man (Aurelius)kiest voor het Christendom en het eeuwige leven.
Het gaat over die verschillenden denkwijze en hartverscheurende keuzes (moeten)maken.

Tot slot bedacht ik nog dat Flora een mooie naam is. Mijn tante heet zo en nog steeds vind ik het mooi.

Vale!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten