vrijdag 6 februari 2015

Tweeduister en Stephen King

Ik las eergisteren opnieuw een boek uit van Stephen King.

Tweeduister zijn eigenlijk twee kortere verhalen. De verhalen waren eigenlijk te kort om gepubliceerd te worden als boek en dus werden de twee (verschillende)verhalen één boek.
King schrijft al ontzettend lang (sinds 1974). Dit is uit 1990 en de auteur experimenteert wel vaker.
Zo schreef hij heel veel horror, maar af en toe ook gewoon SF of een gewoon spannend mysterieus verhaal.
In vele boeken van hem gebeurt er lange tijd niets terwijl het toch spannend is en je steeds maar wilt voorlezen. Op het einde komt het dan tot een explosie.
Hij heeft weleens kritiek gekregen dat hij boeken aan de lopende band schreef, maar hij schrijft ontzettend graag en zijn ideeën moeten er allemaal uit. Hij is ook echt een steengoede auteur.

Tweeduister is het verhaal De engelieren wat ik zelf een zeer goed verhaal vind en eigenlijk SF is. Bij deze streep ik meteen ook puntje 5 op de Book Challenge 2015 door :-).
Het verhaal gaat eigenlijk over TIJD ook. Verleden, heden , toekomst. Over hoe we eigenlijk niet al teveel weten over tijd en over het heelal. Hier waagt King zich aan iets zoals Jules Verne al eerder deed. Misschien komt dit ooit wel een beetje uit en zit er een kern van waarheid in. Het gaat over buitenaardse zaken.

Het tweede verhaal Het geheime raam vind ik persoonlijk iets minder, maar is eigenlijk best een interessant boek, maar dan eerder voor mensen die werken in de psychiatrie. Want het is een verhaal dat een ziektebeeld toont.

Ik las King al in 1992.

-Het tweede gezicht
-Christine
-De beproeving
-Ogen van vuur (twee keer gelezen)
-De talisman (las ik slechts de helft van)
-De aap
-Dichte mist
-Er zit daar een tijger
-Carrie (twee keer gelezen)
-Trucks
-Jerusalem's lot
-Ratten
-Doodtij
-Ik ben de toegang
-De mangel
-De boeman (heel eng vond ik dat toen in 1992)
-Twee maal twee is vier
-Slagveld
-Soms keren ze terug
-De groene mijl
-Desperation
-Vel over been
-Bezeten stad
-De Shining
-Dodelijk dilemma
-Cujo
-Joyland
-Dr Sleep
-Revival

en dus Tweeduister

Van deze auteur heb ik dus wellicht al de meeste boeken en verhalen gelezen. Je kan dus gerust zeggen dat ik er fan van ben :-).
Maar ik moet er nog heel wat lezen...
De volgende zal Mr. Mercedes zijn en 4 seizoenen.
-

1 opmerking:

  1. Revival heb ik net mee uit de bib. Ik ben er heel benieuwd naar! Carrie blijft toch wel mijn favoriete King boek.

    BeantwoordenVerwijderen