woensdag 10 juli 2013

Alsof het voorbij is

van Julian Barnes.
In de bib was het steeds uitgeleend dus uiteindelijk kocht ik het.
Maar toen bleef het ook nog even op de kast liggen.

Maar een paar dagen geleden las ik het uit en het is echt een goed boek.

Een oudere man heeft een nogal gewoon leven achter de rug met kiezen voor veiligheid, saaiheid, ...Geen uitschieters. En dan komt er een brief van een notaris dat hij het dagboek erft van een 'oude' vriend die er ooit met zijn toenmalige vriendin van door ging. Hij krijgt het dagboek niet zomaar in handen en krijgt zo opnieuw contact met zijn ex-vriendin.;;;;
De man begint zich levensvragen te stellen. 'Wat als?', na een bijna voorbij leven.
Wat herinnerd hij zich nog van 'toen'. Is hij misschien dingen vergeten?

Maar 158 bladzijden, maar iedere bladzijde schitterend geschreven. Een aanrader! Tot hiertoe het beste boek dat ik van Barnes las. Blij dat ik deze auteur toch ben blijven lezen !





Daarmee eindig ik met een gedicht:

Reisopdracht

en als je weggaat...

regen er dreigt regen
storm blaast zand
over de wegen.
men moet z'n ogen beschermen.
Angstige vogels zwermen
boven het land.
de lucht is zwart.

...zeg langzaam:
Ik hou van regen.
Ik hou van storm.
Ik ben niet bang.

(Riekus Waskowsky)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten