maandag 22 april 2013

De ziekte die kindertijd heet

Dit artikel van Kathleen Vereecken stond  reeds op 15 april in De Standaard.
Ik vond het interessant genoeg om uit te scheuren en vond hem terug tussen mijn stapel papieren die ik wou opkuisen.

Waarom scheurde ik het uit?
Wellicht om mijn eigen ergernis over gelabelde kinderen.
Hoe vaak kom ik ouders tegen die zeggen: 'Ons T. doet dit of dat of heeft het wat moeilijk op school, maar ze is wel slim en oja: ze heeft ADHD of is autist.'  Hier gaan we weer denk ik dan.
In twee van ons meiden hun klas zit minstens één kind dat 'iets' heeft. Eén mag zelfs de examens op voorhand inkijken en heeft nadien natuurlijk in de 80.
Twee van mijn dochters heb ik van een school weggehaald omdat het percentage gelabelde kinderen er zo hoog lag.

Psychiater Allen Frances zegt in dit interview:
'We zijn doorgeschoten in diagnoses voor stoornissen die er geen zijn.'

en

'Vroeger was 1 op de 2000 autistisch, nu één op de 50! Er wordt sneller gelabeld omdat je dan toegang krijgt tot bijzondere vormen van onderwijs. In Amerika wordt elk jaar NEGEN MILJARD besteed aan ADHD medicatie. Indien men dit investeerd in degelijk, aangepast onderwijs met oog voor diversiteit voor ieder kind zou dit veel zinvoller zijn.'

en

'De wereld wordt steeds homogener en we willen dat wijzelf en onze kinderen perfect zijn. Bovengemiddeld liefst. Dat is absurd, dat is onmogelijk. Verdriet, angst, slaapstoornissen: ze zijn van alle tijden. Maar we zijn sterker dan we denken.'

Zelf heb ik een paar zeer actieve kinderen. En ook mijn echtgenoot is een zeer actieve man die nooit stil zit. Daarom krijg ik zelf af en toe de vraag of dit of dat kind misschien ADHD heeft of zelfs mijn man. Als ik bij een dokter ga krijgen ze misschien inderdaad een label, maar dat heb ik nooit gewild. Het zijn altijd anderen die last van hen schijnen te hebben doordat het inderdaad soms 'lastig' kan zijn.
'Zit nu voor een keertje STIL aub!!'
Als een kind te druk is , te luid roept, te hevig is, ...dan is er blijkbaar iets loos.
Ik jaag de kinderen de tuin in waar ze rennen, shotten, springen, ...
Ze krijgen veel vrijheid, mogen kampen bouwen, veel buiten spelen, ...

De reden waarschijnlijk dat ik dit artikel uitscheurde.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten