maandag 22 april 2013

Groeten uit Transitië

Zulke boeken inspireren mij enorm.
Geschreven door vooral Eva Pauwels en mede mogelijk gemaakt door Kim Leysen, Kristien Hens,  Dorien Knockaert en Joke Rous.

Een boek over duurzame ideeën voor het dagelijkse leven.
Het boek is leuk omdat het op een manier geschreven is dat je het graag leest zonder je schuldig te voelen of zonder dat het belerend overkomt en ook is het bij momenten grappig en eerlijk.

In het begin vond ik het leuk om te lezen wat de 'zonden' waren bv. van de auteurs zoals : graag veel te lang douchen of rijden met een 4x4. Herkenbaar namelijk.

Maar na het boek te lezen wou ik wel weer supergraag eindelijk die moestuin, eet ik liefst van al geen vlees al gaat het me nooit lukken vegetariër te worden (ballekes in tomatensoep wil ik niet missen), was ik weer trots op mijn (ver)wilde(rde) tuin enz...

Al veel dingen uit het boek doe ik:

zoals zoveel mogelijk bio kopen of fairtradesap, chocolade enzo
niet sproeien en laten groeien en bloeien in de tuin
kippen voor ons afval en de eitjes eten we op
niet meer vliegen, maar met (auto) fiets, trein , te voet gaan
Letsen natuurlijk (mijn stokpaardje)
Ik werk niet (en mijn man werkt veel, maar het is zijn hobby)
Mijn favoriete vakantie is onze caravan in Zeeland
maak amper gebruik van make-up (zelden), maar ga wel naar de manicure (wil dat opgeven, maar kan de band met de styliste nog niet doorknippen)
Heb een bakfiets

Wat ik nog wel wil proberen:

Nog minder vlees en vis eten (we eten al weinig zenne (1 of 2 keer per week vlees is toch weinig of niet?, maar vandaag heb ik toch weer een droge worst binnengespeeld)
Die moestuin dus moet er komen en een serre/orangerie
Nog minder de auto gebruiken en nog meer te voet of per fiets (autoloos wil ik voorlopig niet en lukt met beter in de zomer dan in de winter: ben echte koukleum)
Meer met de trein en de bus

Wat ik denk nooit zal komen hier:

een composttoilet

Wat ik opgegeven heb:

wasbare luiers (lange tijd gebruikt, maar nu echt veel te veel was)
voor iedereen in huis alles tweedehands of van biologisch materiaal (niet haalbaar!)

Maar zo een boek lees ik dus graag om mij nog meer te inspireren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten