woensdag 24 april 2013

Normale kinderen

Vandaag passeerde ik weer de boekhandel en vroeg naar het boek 'Normale kinderen' van Wendy Peerlings en Sam Geuens.
Vandaag stond er in de krant nl een artikel over het boek. Niet bij de boekenbijlage, maar midden in de krant.
'We plakken kinderen teveel stoornissen op.' was de titel van het artikel en dat trok meteen mijn aandacht. Ik heb er maandag ook al eens over geschreven. Maar het labelen van het kinderen vind ik echt een pest.
De bedoeling van Wendy Peerlings is dat er eindelijk eens een groot publiek debat over op gang komt. Dat onze kinderen gewoon kinderen kunnen zijn en wij als grote mensen proberen hen daarin te ondersteunen. 'Lief kind, je mag zijn wie je bent. Je komt er wel!'

'Vroeger had ik twee kinderen met leerstoornissen in mijn klas, nu heb ik er twee zonder.' zei een leerkracht. Dat zegt veel!

Iets zeer interessant voor mij dan in het artikel was de vraag.
'Vroeger was dit minder een probleem, omdat er meer grote gezinnen waren, zo schrijven jullie. Waarom speelt dit een rol?'
Antwoord: 'Het gezin was vroeger een minimaatschappij. Het eerste kind kon goed spellen, een tweede goed rekenen en een derde kon onmogelijk stil zitten, ....Als je dan twee kinderen hebt die minder goed mee kunnen op school relativeer je dit sneller. Ouders met één of twee kinderen willen het allerbeste voor hun kind en zitter er vaak TE dicht op. Hun kinderen MOETEN perfect zijn. enz....'

Ik was het in dit artikel zo eens met de auteur dus dat boek mag ik volgende week ophalen in de boekhandel en ik ben erg benieuwd.

Uit eigen ervaring heb ik alvast twee kinderen wie men een diagnose heeft willen opleggen. Ik krijg de vraag nog steeds.
Heeft ie concentratiestoornissen?
Is hij niet te Hyper?
Hij kan echt niet stilzitten mevrouw zelfs niet als we het vragen!
Hij zou wel eens hoogsensitief kunnen zijn!
Misschien kunt U met hem eens naar de dokter. Er bestaat medicatie voor.

Neen dus!! Mijn kinderen gaan niet aan de pillen.

En het is zo.
Eén kan goed Frans, twee kunnen heel goed stellen, één is een talent in toneel spelen, één is heel sportief, één is dol op Wereldoriëntatie, enz... Ze hoeven niet in alles uit te blinken. Ze zijn goed zoals ze zijn...

1 opmerking:

  1. Helemaal waar! kinderen moeten tegenwoordig uitmunten in alles!
    Waar gaat dat naartoe?
    Het is zo een prestatiemaatschappij tegenwoordig....
    Nee hoor, ik ben het helemaal met je eens ...
    ze zijn goed zoals ze zijn!
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen