woensdag 3 april 2013

Xiaolu Guo (verrassend)

Ik geef toe. Veel vooroordelen had ik toen ik dit boek meenam uit de bib. Eerste boek met de X (en er stonden maar drie boeken met de X). Xiaolu Guo is namelijk Chinese en ooit las ik 'Het tedere kind' van Lulu Wang (april 2000), maar ik vond er niets aan.
Dus toen ik dit boek uit het rek nam en ook nog eens de titel las.
Namelijk: 'Beknopt woordenboek voor geliefden.' dacht ik dat het een geworstel zou worden om dit boek uitgelezen te krijgen. En een Chinese. Ergens dacht ik (heel raar)dat die wel niet zo goed zouden kunnen schrijven of boeien (hoe kwam ik daar in hemelsnaam bij?).

Maar niets was minder waar. Ik kon bijna niet stoppen met lezen. Had ik mijn huishouden en zieke kinders niet gehad was het wellicht uit op minder dan een dag (en toch 272 blz), maar ik las het uit op twee dagen.

Het was een zeer aangename verrassing. Het is geen gewone roman, geen romantisch verhaal (al komt er wel liefde en seks in), geen spannend verhaal, maar wel erg mooi en ontroerend ook wel.
Ik kon echt meevoelen met de personages.
Het boek is ook ietwat uitzonderlijk geschreven. Volgens een woordenboek. Ze pikt woorden uit het dagelijkse leven, zegt wat het betekent en daarna verwerkt ze dit woord in haar tekst.
Vb.Verrassing : iets wat onverwacht gebeurt; verwondering en dan komt het verhaal dat haar geliefde plots zegt dat hij een paar dagen weggaat en zij zoiets niet verwacht. Dan beschrijft ze haar gevoelens daaromtrent.

Het is een uniek, soms grappig, uitzonderlijk mooi boek.  In het begin is het wel even wennen aan de schrijftaal die ze gebruikt (gebrekkig).

Ik ben blij dat ik het gelezen heb. Vandaag opnieuw naar de bib. Deze keer bij de W.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten