woensdag 20 maart 2013

Jardena

Dagboek uit Jeruzalem van Hanah Yakin.

(was het eerste boek bij de letter Y in de bib)

Een mooi boek dat ik graag gelezen heb (gisteren uitgelezen). Het was een zeer aangename verrassing.

De auteur is moeder van acht kinderen, kunstenares en studeerde in Utrecht en Parijs. Ze woont in Jeruzalem sinds 1956.
Dit boek kwam uit in 2008 en ze schreef nog een boek.

Het gaat over een oudere vrouw die haar dagen beschrijft, maar ook terugblikt in het verleden. Soms speelt ontroering, dan weer ergernis, ...
Ze doet vrijwilligerswerk om haar geweten te sussen.
Bekijkt ondertussen haar land (Israƫl)met een kritische blik.
Zelf is de vrouw Joods, ze beschrijft het samenleven en de moeilijkheden van en met de Arabieren, maar ook met de streng gelovige Joden.
Ze beschrijft hoe vriendschappen ontstaan, hoe ze haar (zieke)kleinkind van school (moet)halen en wat ze dan op haar weg tegenkomt, ...
Hoe er beslag er op haar gelegd wordt, maar ook hoe betrokken ze is bij familie, vrienden, ...
Hoe ze zich afvraagt hoe sommige zaken ontstaan, maar ze zelf geen enkel zinnig antwoord weet te verzinnen.

Ik zou het boek zeker tippen!!
Het legt de zware problemen in het Midden Oosten niet bloot, maar geeft je toch een simpele kijk erin.

Mijn volgende boeken uit de bib zal het eerste boek met de letter D zijn en het eerste boek met de X (zijn maar een paar boeken). Ik word best verrast door de boeken die ik anders nooit zou kiezen.

2 opmerkingen:

  1. Ik was haar naam al eens eerder tegengekomen en dan juist van haar eerste boek. Beide boeken kwam ik tegen (tweedehands) en ben in het eerste begonnen (Hier is je bruidegom). Zeker de moeite waard. Begint ermee dat Yardena naar Israel vertrekt, naar haar geliefde die haar laat zitten zodra ze aan land komt. Hoe ze dan in een kibboets de taal leert, daarna in Jerusalem een baan vindt en haar toekomstige echtgenoot tegenkomt enzoverder.
    Als je wil mag je hem van mij lenen, geef dan maar een seintje
    Henriette

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Henriette

      Dat lijkt me wel interessant. Maar we hebben hem hier in de bib en daar woon ik 100 meter van.
      Bedankt voor de tip.

      Sandra

      Verwijderen